Ženský vokální soubor Tiburtina Ensemble je jediným svého druhu v Čechách. Vznikl v roce 2008, specializuje se na interpretaci gregoriánského chorálu, středověkého vícehlasu a soudobé hudby a přes svou krátkou dosavadní existenci se řadí mezi evropskou špičku v oblasti interpretace staré hudby. Pro unikátní program Apokalypsis, který vznikl na popud festivalu Concentus Moraviae a z impulsu Václava Lukse, vybrala umělecká vedoucí souboru Barbora Sojková díla ze španělského středověkého rukopisu Codex Las Huelgas a doplnila je několika díly z jiných pramenů, včetně gregoriánského chorálu; projekt je programově spojen tématem novozákonní knihy Zjevení sv. Jana (Apokalypsa), z níž čerpá i svůj název a z níž čerpali též doslovně i volně autoři zhudebněných textů. Soubor Tiburtina Ensemblese pro jeho nastudování a provedení spojil s významnými osobnostmi tuzemské jazzové scény, kytaristou Davidem Dorůžkou, saxofonistou Marcelem Bártou a bubeníkem Martinem Novákem, pro jejichž nadžánrové improvizace dalece přesahující meze „jazzu“ jsou vokální skladby, jakož i příběh Apokalypsy, silnou inspirací. Barbora Sojková o spojení obou žánrů říká: „Trio improvizujících instrumentalistů zde plní roli zástupce středověkých nástrojů, jakož i roli instrumentálního spoluvypravěče příběhu – příběhu, který v textech chorálních a vícehlasých skladeb přinášejí ženské hlasy. Vzniká tak syntéza určité “konzervativní” improvizační praxe středověku s improvizací 21. století.“. David Dorůžka k úloze svého tria poznamenává: „Hru tria tvoří asi z osmdesáti procent improvizace, ovšem vždycky v ní máme nějaký cíl a nějaký obraz, kterého se snažíme držet.“ a dodává: „Provádění programu APOKALYPSIS je pro nás vždycky velký zážitek a pro mne osobně koncerty s Tiburtinou otevřely nový zvukový svět, který chci prozkoumat ještě více. Za posledních pár let pro mě tento projekt představuje jednu z nejsilnějších věcí, kterých jsem se účastnil a myslím, že výrazně ovlivní i mé další hudební směřování.“
Program Apokalypsis byl poprvé proveden na zmiňovaném festivalu Concentus Moraviae v roce 2010 a od té doby ještě šestkrát, v Česku i v zahraničí. Nahrávky pro album Apokalypsis byly pořízeny na hradě Zvíkov, v inspirativním prostředí jeho Královského paláce a s využitím unikátního přirozeného dozvuku. Nahrávalo se v průběhu dvou dnů počátkem prosince 2013, kdy teplota vzduchu v exteriéru i v interiéru jen lehce překračovala bod mrazu a autentické pozadí některých nahrávek dotváří hurikán Xaver, který v těch dnech putoval Evropou. Mistrem zvuku byl Aleš Dvořák, hudebním režisérem Petr Ostrouchov, nahrávky byly dokončeny ve Studiu HAMU a ve Studiu Sono Records. Autorkou obalu, který obsahuje též rozsáhlý padesátistránkový booklet, je Zuzana Lednická ze Studia Najbrt ve spolupráci s fotografem Dušanem Tománkem, který pořídil fotografie přímo na hradě Zvíkov v době natáčení.
Projekt alba Apokalypsis byl podpořen dotací Ministerstva kultury ČR a Magistrátu hl.m. Prahy. Album je ve fyzické i digitální distribuci společnosti Supraphon.
Tiburtina Ensemble
Ženský vokální soubor TIBURTINA ENSEMBLE vznikl v roce 2008 a specializuje se na interpretaci gregoriánského chorálu, středověkého vícehlasu a soudobé hudby. I přes svou krátkou dosavadní existenci se soubor zařadil mezi evropskou špičku v oblasti interpretace staré hudby, pro svou nezaměnitelnou barvu zvuku či vřelý, publikem velmi oceňovaný projev. Dramaturgie koncertních programů souboru je věnována nejen vokálně instrumentálním skladbám středověku, ale i netradičním projektům, které propojují středověkou hudbu s jinými hudebními žánry. Soubor vystupuje na předních českých a evropských koncertních pódiích. V roce 2011 vydal své první CD “Flos inter spinas – Kvítí mezi trny”, CD “Apokalypsis” (Animal Music, 2013) je druhým albem souboru.Uměleckou vedoucí souboru je zpěvačka a muzikoložka BARBORA SOJKOVÁ (*1982). Od dětství se věnovala hře na klavír a zpěvu, vystudovala sbormistrovství chrámové hudby na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy v Praze a hudební vědu na Filosofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze, kde je nyní studentkou doktorandského studia se specializací na gregoriánský chorál. Intenzivně se zabývá interpretací staré hudby v oboru sólové vokální hudby, hraje na dobové nástroje. Spolupracuje se soubory Collegium 1704, Musica Florea, Ensemble Inégal, Collegium Marianum, Capella Mariana, Doulce Memoire, Collegium Vocale Gent, Orchestr Berg, Ostravská banda a dalšími. Je členkou souboru Collegium Vocale 1704.www.tiburtina-ensemble.com
David Dorůžka
DAVID DORŮŽKA (*1980) se na české jazzové scéně pohybuje již od svých 14ti let. Vystudoval skladbu a improvizaci na Berklee College of Music v Bostonu. Během svého studia ve Spojených státech měl možnost studovat s hudebníky, jako jsou Joe Lovano, Mick Goodrick, George Garzone, Herbie Hancock, Brian Blade, Joshua Redman či Christian McBride. Je držitelem ceny “Talent roku” České jazzové společnosti (1995); dvě Dorůžkova vlastní alba získala cenu Anděl za jazzové album roku (Hidden Paths, 2004 a Silently Dawning, 2007); tutéž cenu získalo v roce 2012 album “Light Year”, které Dorůžka vytvořil s kvintetem Inner Spaces. Dorůžka vystupoval na mnoha prestižních jazzových pódiích po celém světě a podílel se na mnoha nahrávkách. Spolupracoval s významnými hudebníky, jako jsou George Mraz, Jorge Rossy, Chris Cheek, Arild Andersen, Django Bates, Albert Sanz, Iva Bittová a další. Kromě svých vlastních projektů v současné době Dorůžka vystupuje s Agou Zaryan, Martou Topferovou (projekt Milokraj), Jaromírem Honzákem, Tomášem Liškou a dalšími. www.daviddoruzka.com
Marcel Bárta
MARCEL BÁRTA (*1974) je český saxofonista, klarinetista, skladatel a výtvarník. Vystudoval hru na klarinet na konzervatoři v Plzni, jazzu a jazzové improvizaci se začal věnovat jako samouk. Je zakládajícím členem kapel Muff a Vertigo (dříve Vertigo Quintet), s violoncellistkou a zpěvačkou Dorotou Barovou vystupuje v duu s názvem DoMa Ensemble. Bárta je též členem experimentální kapely Petra Zelenky Projekt Z, kapel Face of The Bass, Tomáš Hobzek Quartet, Bucinatores Orchestra a Pigeon Saxophone Quartet. Účinkuje v rozšířené kapele Points Oktet a byl členem dnes již nexistujícího minibigbandu NUO. Věnuje se též pedagogické činnosti, scénickým projektům a vizuálnímu umění. Jako člen kapely Vertigo je dvojnásobným držitelem ceny Anděl za jazzové album roku (2005 a 2011). www.marcelbarta.com
Martin Dvořák
MARTIN NOVÁK (*1983) se jazzovému hraní začal věnovat na letních jazzových dílnách, nejprve ve Frýdlantu v Čechách pod vedením Toma Bancrofta, poté v Praze u Martina Šulce a Jiřího Slavíčka. Od roku 2002 působí na pražské scéně, kde spolupracuje s hudebníky, jako jsou Roman Pokorný, Yvonne Sanchez, Najponk, Beata Hlavenková, David Dorůžka a další. Od roku 2012 studuje na Jazz institutu v Berlíně pod vedením Johna Hollenbecka. Je členem kapel Infinite Quintet, Baromantika Lenky Dusilové, Lanugo a vystupuje též s Janou Kirschner. www.martinnovak.com