Kdo byl loni „na place“ během vystoupení kanadského multitalentovaného maniaka Devina Townsenda na festivalu Brutal Assault, dozajista nezapomene na famózní nástup, při kterém s hudebníkem spolupracovala i sama nebesa. Ve chvíli, kdy poprvé uhodil do kytary, spadl na každého diváka obří krápanec, a když se po několika vteřinách spustila průtrž mračen a bouřka, v dokonalé synchronizaci se startem vystoupení, leckdo vyhlížel, kam že to Devin zaparkoval cisternu, která kropí publikum svou aquashow. U člověka, respektive mimozemšťana, který dokázal vydat 16 vysoce kvalitních alb během 15 let, snad ani nepřekvapí, že umí to, co se nepodařilo ani kovaným soudruhům – „poručit větru a dešti“.
Ne zcela známým faktem je, že mladý dvacetiletý Townsend odstartoval svoji mezinárodní kariéru po boku fenomenálního kytaristy Steva Vaie, jemuž nazpíval album „Sex & Religion“ a poté s ním odjel i celosvětové turné. Traduje se, že zatímco Steve Vai byl prý okamžitě ohromen talentem mladého Kanaďana, Townsend si paradoxně Vaiovy velikosti a slávy v době, kdy dostal nabídku, příliš vědom nebyl.
Devin Townsend se však v 90. letech sám rychle proslavil, a to díky raketovému nástupu jeho vlastní kapely STRAPPING YOUND LAD. Ta v sobě sloučila to nejlepší a nejmodernější z tehdejšího thrashe, deathu, industriálního i tvrdého progresivního metalu a nastavila nové standardy pro extrémní hudbu. FEAR FACTORY a MINISTRY získali důstojné nástupce, kteří byli opět o krok dále. Již debut „Heavy as a Really Heavy Thing“ (1995) představoval čelní srážku s realitou a nástupce „City“ (1997) vše ještě umocnil. Desky STRAPPING YOUNG LAD dodnes patří k tomu nejlepšímu, co v 90. letech na metalové scéně vzniklo. Svůj podíl na tom měl nejen Devinův charakteristický originální skladatelský a aranžerský rukopis (např. používání vrstvených vokálů a zvukových stěn), ale i skvělý výběr spoluhráčů, mezi nimiž vynikal bubeník Gene Hoglan.
Ačkoli po sobě SYL zanechali nakonec pět řadových alb, jejich kazajka začala být neposednému Devinovi brzy úzká a začal pošilhávat po sólových projektech. V rámci SYL sice své vlastní jméno upozaďoval (snad v obavě, aby nebyl škatulkován jako „ten zpěvák od Vaie“, který si chce přihřát polévku na účinkování se slavným kytaristou), ale velmi záhy přesto začala vycházet alba, která si vyprodukoval zcela sám. Zprvu pod různými názvy projektů (OCEAN MACHINE, PHYSICIST, TERRIA), později již jako THE DEVIN TOWNSEND BAND, aktuálně přejmenovaný na THE DEVIN TOWNSEND PROJECT. Neuplynul prakticky jediný rok, aby se na trhu neobjevilo něco nového z Devinovy dílny. Ohromující přitom byla nejen stále vysoko nastavená laťka, ale i žánrový záběr, který tento hudebník dokázal obsáhnout: hard rock, ambient, progresivní rock či metal, thrash, death, industriál, elektronika, pop, klasický metal, country, blues, psychedelie, taneční hudba či různé více či méně potrhlé experimenty. Přesto přese všechno nikdy nezapomněl na svůj poctivý metalový základ a kořeny. S Devinovou hudbou se zkrátka nenudíte, můžete si zameditovat, zatančit, nechat se vystíhovat nebo roztrhat na kusy.
Zatím poslední dvojice alb „Ki“ a „Addicted“ má být letos doplněná dalšími dvěma – „Deconstruction“ (údajně nejtvrdší věc v Devinově kariéře) a „Ghost“ (coby jemnější zakončení celé tetralogie). Devin při svém bláznivém pracovním tempu rozpracoval všechny čtyři nahrávky naráz a mají podat ucelený obraz o jeho vnitřním světě. Ten je podobně pozoruhodný jako samotná Kanaďanova tvorba. Je jasné, že uvedený hudební záběr a nasazení je mimo možnosti a představivost normálního smrtelníka. Devin Townsend se řadí k nemalé skupině umělců stižených maniodepresivní poruchou. Daní za momenty maximálního tvůrčího vypětí jsou proto období útlumu a deprese, několikrát si již musel odpočinout v léčebně. O některých nahrávkách se dokonce traduje, že Devin vysadil medikamenty, aby dostal do hudby co nejautentičtější odraz své rozpolcené duše.
Ať tak či onak, v poslední době opět hýří aktivitou a i diváci vzpomínaného vystoupení na Brutal Assaultu jej mohli vidět na vrcholu sil – se širokým úsměvem maniaka a nezastavitelnou talk show, při které mezi skladbami prakticky nezavřel pusu a která je stejně ulítlá jako jeho hudba. Ta má naživo skutečně grády, a ať již sáhne do kteréhokoli období své tvorby, vždy vykouzlí všeobjímající zvuk, ve kterém nenajdete ani skulinku, a nad vším tím rachotem si můžete užívat hitové melodie a křišťálově čistý vokál, díky němuž s prstem v nose brilantně vyzpívá všechny bohatě vyklenuté refrény.
Devin Townsend českému publiku svoji účast dlouho dlužil, ačkoli si zde během let získal početnou fanouškovskou obec. Jeho vystoupení na festivalu Brutal Assault bylo první vlaštovkou, která naznačila, že při jeho české klubové premiéře bude na co se těšit! Od takto univerzálního a nevyzpytatelného umělce se můžeme dočkat lecčeho, ale vždy to bude nezapomenutelný zážitek.
Vstupenky na koncert Devina Townsenda kupujte ve všech běžných předprodejích. Více informací na tel. čísle 774 220 183 nebo www.obscure.cz.
The Devin Townsend Project
22. března 2011, Praha – ROXY
Související odkazy: